امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

با دیدن آگهی های کشورهای دیگر متوجه می شوید که فعالان تبلیغات داخلی برای اجرای آثار خود سبک و سیاق خاصی دارند که به نظر از یک شیوه مدون و علمی پیروی نکرده و دست اندرکاران آنها فقط به شکل تجربی و با گذشت زمان به راهکارهایی که ارائه می کنند، رسیده اند.
شاید همین راهکارها باشد که باعث عدم حضور درخشان فعالان داخلی در جشنواره های بین المللی تبلیغات و موجب شده آنها دستاوردی در این زمینه نداشته باشند؛ جشنواره هایی که این روزها برخی از شرکت های تبلیغاتی داخلی نیز در تلاش هستند که بتوانند در آنها حضور داشته باشند. در این جشنواره ها به ابعاد مختلفی از تبلیغات توجه می شود؛ ابعادی که برخی از آنها میان فعالان داخلی گنگ و نامفهوم باقی مانده و برخی از آنها درباره این ابعاد اختلاف نظر دارند. خلاقیت یکی از ارکان مهم تبلیغات ا ست که اکثر جشنواره های بین المللی تبلیغات به آن نگاه ویژه ای دارند اما در کشورمان در کمتر اثر تبلیغاتی به این بعد نگاه تخصصی می شود.
جمشید الموتی مدیرعامل برلین اسکول دانشکده بین المللی خلاقیت و رهبری در آلمان درباره تفاوت سطح خلاقیت اجرا شده در تبلیغات دنیا با سطح خلاقیت تبلیغات ایران ميگويد: اگر واژه خلاقیت را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهید، اختلاف عمده ای میان تبلیغات ایران و خارج از آن مشاهده نمی شود. جوانان و فعالان تبلیغات ایران از لحاظ هوشی خلاق هستند و شاید بتوان ادعا کرد که در این زمینه چیزی از فعالان خارج از کشور کم ندارند. یکی از ابزارهای مهم خلاقیت توانایی داستان سرایی است؛ توانایی ای که در ایرانی ها به وفور مشاهده می شود.
مدت هاست درهای ارتباطی دنیا مقابل ایران بسته شده بود و ایرانی ها با ابزارهای روز حوزه تبلیغات آشنا نبودند؛ ابزارهایی که باعث شده فعالان داخلی نتوانند خلاقیت ذهنی خود را به راحتی بروز دهند. پس نداشتن تکنولوژی لازم یکی از مواردی است که باعث شده تبلیغات ایران نسبت به تبلیغات جهان عقب تر به نظر بیاید. برای مثال سرعت پایین اینترنت اجازه اجرای بسیاری از شیوه های تبلیغات و خلاقیت را به فعالان داخلی نمی دهد یا به دلیل اینکه بخش قابل توجهی از مخاطبان ایرانی نسبت به دنیای دیجیتال بیگانه هستند، نمی توان برای آنها راهکارهای خلاقانه جدیدی را اجرا کرد و اگر کسی بخواهد در این حوزه کار جدیدی را انجام دهد، به دلایلی که عنوان کردم بی نتیجه باقی خواهد ماند.
در نتیجه به خاطر وجود برخی از کمبودها تبلیغات ایران چند پله ای از تبلیغات جهان عقب تر است. البته این موانع را به سرعت می توان برطرف کرد، اما این برطرف کردن، زمان می برد و باید برای آن صبوری کرد.
فعالان تبلیغات داخلی توانایی اجرای کارهای خلاقانه بیشتری را نسبت به آنچه در حال حاضر مشاهده می شود، دارند اما هنوز آنها از مرز خلاقیت و اینکه در کدام بخش ها باید خلاقیت را اجرا کنند، عبور نکرده اند. فعالان این حوزه در داخل همچنان نگاه یکسانی به ابزارهای اطراف شان دارند. وقتی تمامی فعالان تبلیغات داخلی فقط ابزاری به مانند بیلبورد را در اختیار دارند، مطمئنا نمی توان کارهای متفاوتی را در این حوزه مشاهده کرد. اگر آنها پلتفرم جدیدتری در اختیار داشته باشند ناخوادآگاه برای اجرای کارهای جدید به فکر راه های خلاقانه تری خواهند بود.
الموتی همچنين تبليغات در ايران را از لحاظ تکنولوژی هم مقايسه مي كند و ميگويد:
نگاه سفارش دهندگان به تبلیغات مسئله فرهنگی است و مطمئنا این نگاه نیز باعث ایجاد اختلافاتی شده است. اما تغییر این فرهنگ، شیوه راحتی نیست و هیچ فعال تبلیغاتی یک شبه نمی تواند این فرهنگ را تغییر دهد. برای تغییر فرهنگ زمان چندصدساله نیاز است. همان طور که یک مدیرعامل نمی تواند در عرض شش ماه یا یک سال فرهنگ سازمانی یک کسب وکار را تغییر دهد، فعالان تبلیغاتی نیز نمی توانند به آسانی فرهنگ سفارش دهندگان را نسبت به تبلیغات تغییر دهند.
براین اساس باید نگاه نسبی به این وجه اختلاف میان تبلیغات داخل و خارج از کشور داشت. فرهنگ موضوع مهمی در شکل گیری این اختلاف است، ولی بهتر است به آن وزنه سنگینی را اختصاص ندهیم. پس باید برای فعالیت فعلا با فرهنگ موجود کنار آمد و ذره ذره برآن تاثیر گذاشت. برای مثال با تغییر رنگ ها و المان رفته رفته در نگاه سفارش دهندگان تغییر ایجاد کرد. توجه ویژه به این بعد از اختلاف مانع از حرکت ساده در حوزه تبلیغات خواهد شد.
منبع: فرصت امروز
 

درخواست بازدیدکننده

نام(*)

شماره تماس(*)

ایمیل(*)

نام شرکت

درخواست شما(*)